اگر از آن دسته بازیکنهایی هستید که از بازیهای خاص، هنری و مستقل لذت میبرید و در عین حال اهل بازیهای معمایی هستید، انگاره یک پیشنهاد خوب برای شماست. انگاره حاصل تجربیات یک بازیساز جوان ایرانی است که در حین گذراندن دوره تحصیلی در رشته بازیسازی در کشور هلند ساخته شده؛ اما رنگ و بوی کاملاً ایرانی دارد. ایده اولیه این بازی در زمان تحصیل مهدی بهرامی در مدرسه در ذهنش نقش بسته. زمانی که رابطهای بین ریاضی و بازی ویدئویی ایجاد میکند و عناصر فرهنگی معماری ایرانی-اسلامی را چاشنی کار میکند تا نتیجه یک بازی جالب به اسم انگاره شود.
انگاره دارای مراحل فصلبندی شده و یک ابزار طراحی به اسم نگارخانه است. در ابتدای بازی با یک موسیقی گوشنواز مواجه میشوید که شما را وارد فضای دلنشین بازی میکند و دلتان میخواهد مدتها به این موسیقی گوش دهید و آرامش بگیرید. بعد از ورود به مرحله اول، نکات ابتدایی بازی آموزش داده میشود. کاری که بازیکن باید انجام دهد، پیدا کردن نقطهای روی شکلهای هندسی متحرک درون صفحه است تا حرکات شکلها حول آن نقطه یا در جهتی خاص، الگوی خواسته شده مرحله را ترسیم کند. مثلاً مرحلهای از شما میخواهد که با کلیک روی دایره در حال حرکت، یک خط صاف ترسیم کنید؛ پس با کمی تفکر یا آزمون و خطا متوجه میشوید که انتخاب مرکز دایره این خط صاف را ایجاد خواهد کرد. با پیشروی در مراحل بازی که مجموعاً در شش فصل قرار گرفتهاند، با معماهای متنوعتری مواجه میشوید و هوش و تمرکز خود را با برخی مراحل سخت آن به چالش میکشید.
تلفیق هنر و خلاقیت
گیمپلی انگاره متفاوت از بازیهاییست که تاکنون دیدهاید و تجربهای که از بازی به دست میآورید یک حس آرامش بخش، توأم با لذت بردن از حل معماهای بازیست. بعضی مراحل نیاز به آزمون و خطا دارند و با اشاره در نقاط مختلف و تکرار میتوانید مرحله را پشت سر بگذارید. اما در اغلب موارد با کمی دقت و توجه در حرکات شکلها، گره معماها باز میشود و آن زمان است که دوست دارید معماهای بیشتری را یکی پس از دیگری حل کنید. از جمله چالشهایی که در اواسط بازی اضافه میشود، پیچیدهتر شدن حرکات شکلها و اضافه شدن قابلیت کوچک و بزرگ کردن طول آنهاست. تکمیل مراحل بازی زمان زیادی از شما نمیگیرد؛ اما به اندازهای هست که از انجام آن دلسرد نشوید. مخصوصاً به دلیل وجود بخش نگارخانه که در ادامه درباره آن توضیح میدهم.
نگارخانه
اگر انگاره فاقد بخش نگارخانه بود، قطعاً از ارزش این اثر کم میشد؛ چراکه بازی بعد از چندین مرتبه تکراری میشد. اما بازیساز با قرار دادن بخش طراحی نگارخانه این امکان را به بازیکن داده تا خودش به ایجاد طرحهای هنری بپردازد. در این بخش، با جابهجا کردن چند دستگیره میتوانید بینهایت شکل ایجاد کنید. حتماً در دوران کودکی کار با چرخنگار یا دوایر جادویی اقلیدس را تجربه کردهاید که با یک قلم و حرکات دایرهوار یک طرح اسلیمی زیبا ایجاد میشد. بخش نگارخانه هم به شما امکان میدهد چنین طرحهایی با آزادی عمل بیشتر ایجاد کنید. این بخش دارای شش زیربخش است که هر کدام امکانات خاصی در اختیار شما میگذارد. مثلاً در یکی از آنها میتوانید با نقاشی روی صفحهای پیکسلی مشابه جداول nxn یک طرح بکشید و تکرار آن را در شکل اصلی و در ابعاد مختلف مشاهده کنید. اگر به این بخش خوب مسلط شوید، میتوانید طرحهای بسیار زیبایی ایجاد کنید که تا پیش از آن روی دیوارهای مساجد یا ساختمانهای سنتی دیگر دیده بودید.
موسیقی سنتی ایرانی
یکی از نقاط برجسته انگاره، موسیقی بسیار زیبای آن است. از موسیقی منوی بازی گرفته تا موسیقیهایی که در حین بازی پخش میشود، همگی دارای کیفیت عالی و تنوع خوبی هستند. این موسیقیها جذابیت بازی را دوچندان کردهاند و بسیار متناسب با فضای هنری بازی هستند. موسیقیهای بازی توسط مسلم رسولی ساخته شدهاند.
گرافیک و منوی انگاره
با وجود دوبعدی بودن، انگاره دارای طراحی هنری خوبی است که با ظرافت روی آن کار شده است. در بازی از رنگهای سرد و گرم متنوعی استفاده شده و هنگام تکمیل شکل هر مرحله، با یک طرح رنگی زیبا مواجه میشوید. منوی انتخاب مراحل که مسجدی دارای گنبد و مناره است و هر در و پنجره آن یکی از فصلهای بازی را تشکیل میدهد، انتخاب بهجا و نماد درستی از هنر اسلیمی میباشد که در کاشیکاریهای سنتی مساجد بهکار گرفته میشود. بازی به شما امکان تنظیم تمام صفحه بودن یا اجرای پنجرهای را میدهد. یکی از نقاط ضعف آن، کند شدن در رزولوشنهای بسیار بالا مثل ۴K است که شما را مجبور به کاهش رزولوشن سیستمعامل یا اجرا در حالت پنجرهای میکند.
تجربهای لذت بخش
قطعاً پشتوانه ساخت این بازی در ظاهر ساده و در باطن پیچیده، علم و دانش طراح آن بوده است. اینگونه نیست که هر ایدهای به ذهنمان برسد برویم بازی آن را بسازیم. این کار نیاز به دانش و تجربه دارد. بازیهای زیادی وجود دارند که دارای ایدههای فرهنگی و ارزشی بوده؛ اما دارای طراحی بسیار بدی چه از لحاظ فنی و چه از حیث گیمپلی و روند بازی میباشند که تحمل آنها را سخت کرده و در نتیجه بازیکن پیام آن اثر را پس میزند. اما انگاره یکی از معدود بازیهای با کیفیت ایرانیست که با وجود ایدهای خلاقانه، پیادهسازی بسیار خوبی دارد. گویی همه چیز به اندازه و درست سر جایش است. همین درست چفت شدن اجزای مختلف بازیست که شما را پای این اثر لذت بخش مینشاند و خستگی را از تنتان بیرون میبرد.